In mijn vrije werk staan mensen bijna altijd centraal.
 
Ik studeerde af op een serie schilderijen van de heilige Sebastiaan. De wonderlijke combinatie van lijden en schoonheid in heiligenafbeeldingen binnen de katholieke traditie.
 
Tijdens reizen door zuidelijk Europa raakte ik gefascineerd door de talloze schilderijen van heiligen, gevangen in hun moment van sterven, of afgebeeld met de martelwerktuigen waarmee ze ter dood waren gebracht. De blik in extase omhoog gericht, verlangend naar het hemelse Paradijs.
 
Kan lijden iets van schoonheid, zuiverheid , in zich dragen? Kan de afbeelding van een heilige troost bieden aan mensen die zelf lijden? Het zijn die vragen waarop ik een antwoord probeer te geven in mijn eigentijdse heiligenportretten.

                                                   
  
Sebastiaan III
 
 
 
 

 

Confrontation I (Meeting Echnaton)

        
Naast thema's uit de klassieke oudheid heb ik me in mijn vrije werk vaak beziggehouden met het thema portret.
 
Hoe vertaalt een kunstenaar een persoonlijkheid in verf op doek. Welke keuzes maakt hij, welke visie voegt hij toe. En is na eeuwen een terugvertaling te maken van de oorspronkelijk afgebeelde persoon?
 
We weten uit de kunsthistorie dat een portret meestal gemaakt werd met een doel. Dat doel bepaalde vaak de wijze van afbeelding waardoor iemand groter, mooier, imposanter werd neergezet dan hij of zij was. Status, macht, en ego speelden daarin een belangrijke rol.
 
Een mooi voorbeeld daarvan zijn de talloze statieportretten van Napoleon Bonaparte. We zien hem vaak afgebeeld als een indrukwekkende en grote veldheer, een klassieke held. We weten dat de man klein en corpulent was. Toch wordt ons beeld van hem bepaald door de afbeeldingen die we van hem kennen.
 
In de Confrontation-serie schilderijen heb ik geprobeerd van diverse portretten uit de kunsthistorie een 'terugvertaling' te maken van de geportretteerde  naar hoe ik denk dat hij of zij er uit zou kunnen hebben gezien. Dat levert een confrontatie op tussen afbeelding en afgebeelde.
 
                                            

 

        
Wat ik boeiend vind om te onderzoeken in mijn werk is het contrast tussen plat en ruimtelijk, leven en dood, licht en schaduw en de relatie tussen afbeelding en afgebeelde.
                             

Meeting the Etruscans XVII

 
 
Verkoop vrij werk
Naast verkochte werken blijft na elke expositie altijd werk over.
Mocht u werk zien waarvoor uw belangstelling hebt, informeer gerust of het nog beschikbaar is.